Voorbij de status quo met employer branding

Onze Human Capital Consultants leggen het belang van employer branding uit. Door kritische succesfactoren aan te stippen: uw meerwaarde als werkgever definiëren en die pro-actief en helder communiceren.

Employer branding steeds belangrijker

Wat is het belang van employer branding?

‘De krachtverhoudingen op de arbeidsmarkt keren. Vroeger was de werkgever heer en meester, die een keuze kon maken uit veel verschillende kandidaten. Mensen waren dankbaar dat ze ergens konden gaan werken. Dat veranderde. Vandaag zit de kandidaat of de werknemer veel meer in de driver’s seat.’

Hoe komt dat?

‘Dankzij digitale technologie beschikken kandidaten over veel meer informatie dan vroeger, waardoor ze zelf veel meer de touwtjes in handen krijgen. Ook de arbeidsmobiliteit is gestegen ten opzichte van pakweg vijftig jaar geleden. Medewerkers kiezen vaker en sneller – net zoals klanten dat doen – voor het beste wat te markt te bieden heeft. En daarom wordt employer branding ook almaar belangrijker.’

"Bij waardevol relatiemanagement gaat u voortdurend in dialoog met potentiële kandidaten.”

Hoe speelt StatusGo in op die tendensen?

‘StatusGo pakt het rekruteringsproces van klanten continu en pro-actief aan. Als werkgever mag u niet alleen met uw doelgroep communiceren op het moment dat er een openstaande vacature is. Bij waardevol relatiemanagement gaat u voortdurend in dialoog met potentiële kandidaten. U communiceert constant over hoe het is om voor uw organisatie te werken, waarbij de unieke meerwaarde van uw bedrijf in de verf wordt gezet.’

Eerlijk communiceren om efficiënt te rekruteren

Hoe helpt employer branding het snel invullen van vacatures?

‘Door eerlijk te communiceren over uw troeven als werkgever, prikkelt u mensen. Wanneer er een vacature verschijnt, is het een kwestie van in de talent pool te kijken wie er in aanmerking komt voor de job. Als u goed relatiebeheer heeft gedaan, zal de kandidaat ook een goed gevoel hebben wanneer u hem of haar contacteert. Employer branding is dus veel meer dan een eenmalige wervingscampagne opzetten.’

Begeleidt StatusGo bedrijven ook bij het rekruteren zelf?

‘Ja, onze consultants bieden ook ondersteuning bij het opzetten en uitvoeren van effectieve inhouse recruitment. Zo zorgen we ervoor dat kandidaten een goede ervaring beleven op het moment dat ze solliciteren. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat ze nooit lang moeten wachten tijdens de sollicitatieprocedure. Ook krijgen ze op een aangename manier de juiste informatie aangereikt en krijgen ze voeling met de bedrijfscultuur. Die klik die een kandidaat met het bedrijf maakt is trouwens ook enorm waardevol, soms zelf belangrijker dan de details van een specifieke vacature. De jobinhoud kan snel veranderen, een bedrijfscultuur is stabieler. Een goede klik op dat vlak biedt dus een oplossing op langere termijn.’

“Ook bij het opzetten en uitvoeren van effectieve inhouse recruitment kunnen onze consultants ondersteuning bieden”

En wat met de bestaande medewerkers?

‘De focus van StatusGo ligt op kandidaten, op het enthousiasmeren en aantrekken van mensen en die een aangename ervaring bezorgen doorheen het sollicitatieproces. Maar dat wil niet zeggen dat huidige werknemers worden vergeten bij employer branding voor medewerkers. De nadruk ligt dan op retentiefactoren: Wat maakt medewerkers tevreden? Hoe hou je ze bij? Ook daarvoor werkt StatusGo participatieve trajecten uit.’

Uw organisatie op de kaart zetten met een sterke employer brand?

Contacteer ons vrijblijvend om te kijken welke rol wij kunnen spelen.

StatusGo is een service van Antenno.
www.antenno.com