Vaak voorkomende 'fouten' in de zoektocht naar talent

Het is niet gemakkelijk om het juiste talent aan te trekken voor je vacatures en je organisatie. Er bestaat spijtig genoeg ook geen handboek dat ons 100% slaagkans geeft op het vinden van De Witte Raaf. Wil dat zeggen dat we met de handen in het haar moeten zitten door de huidige krapte in de arbeidsmarkt? Zeker niet! Hieronder nemen we enkele veelvoorkomende 'fouten' (en hun verbeteringen) in recruitment onder de loep.

Post and Pray

Je kent dat wel: opeens is er die ene vacature die nú ingevuld moet worden. Dus we zetten de – gerecycleerde en lichtjes aangepaste – jobomschrijving online en hopen dat de goede kandidaat ons snel vindt. (Want laat ons eerlijk zijn: voor intensief searchen is – door al die andere vacatures en ons selectiewerk – gewoon niet altijd genoeg tijd.)
Fout? Niet per definitie. Maar kan het beter en efficiënter, met meer focus op het binnenhalen van de kandidaat? Ongetwijfeld! Profileer je als werkgever. Laat zien wie je bent en wat je te bieden hebt. Laat je bedrijf leven. En spreek op die manier de (latente) werkzoekenden aan waar je naar op zoek bent.

Profileer je als werkgever. Laat zien wie je bent en wat je te bieden hebt. Laat je bedrijf leven.

Dit lukt natuurlijk niet door enkel de vacature online te posten. Je wil dat de juiste mensen je gezien hebben. Afhankelijk van de vacature en je doelpubliek zal je de vacature op een andere manier in de markt moeten zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan social media campagnes, een originele wedstrijd die je organiseert, het sourcen van nieuwe werkkrachten. Je houdt je voor ogen wié je wil bereiken en onderzoekt wáár je die kan bereiken. Dan ben je echt bezig met het aantrekken van talent.

Bureaucratie vs. digitization

In een digitaal tijdperk waar informatie met een knip wordt geëxtraheerd uit een database, onderwerpen we onze kandidaten nog al te vaak aan eindeloze formulieren en vragenlijsten. Soms zelfs voorafgegaan van een verplichte registratie op de website. Interessant voor je voorselectie? Kan zeker!

Maar onderzoek leert ons dat veel kandidaten hierdoor afhaken. De naam, de contactgegevens en een CV blijken vaak voldoende om als werkgever van start te gaan met de sollicitatieprocedure. En als we dan toch bezig zijn: maak het meteen mogelijk dat geïnteresseerde kandidaten vlot via hun smartphone kunnen solliciteren. Dan heb je meteen je Millennials mee. Gaat het nog niet snel genoeg voor je kandidaten? Dan maak je je gewoon als werkgever beschikbaar via WhatsApp. De technologie evolueert en ook onze kandidaten evolueren mee... Waarom zouden wij als werkgever dan niet volgen?

Als we dan toch bezig zijn: maak het meteen mogelijk dat geïnteresseerde kandidaten vlot via hun smartphone kunnen solliciteren.

Behandel je kandidaten als klanten

Doen? Uiteraard! Laat hen zich koning te rijk voelen. Maar we mogen niet de fout maken om onze communicatie naar klanten en kandidaten op dezelfde manier te voeren. Als je het aantrekken van talent als een aparte niche bekijkt, dan besef je al snel dat de boodschap die je naar je klanten uitstuurt niet per definitie (en meestal gewoon niet) dezelfde boodschap is als de boodschap die je wil overbrengen naar je kandidaten toe. Oplossing? Een dynamische "werken bij"-pagina die jouw organisatie in de verf zet als werkgever. Een pagina die je up-to-date houdt en waar kandidaten een duidelijk beeld krijgen van je organisatie en de werkplek waar ze terecht zouden komen.

Als je bovenstaande zaken onder handen neemt, zal het aantrekken van talent voor jouw organisatie gegarandeerd vlotter verlopen. Heb je nog enkele handvatten nodig voor je er zelf aan kan beginnen? Wil je eens brainstormen over de beste manier om dit aan te pakken voor jouw bedrijf? StatusGo komt graag bij je langs voor een vrijblijvend gesprek. Laten we samenwerven!


Dit blog is geschreven door Marjolein Doggen, Talent Consultant bij StatusGo.

StatusGo is een service van Antenno.
www.antenno.com