Employee Referral Programmes: de superhelden van HR

Employee Referral Programmes (ERP’s) zijn wonderbaarlijk dingen. ERP’s kunnen de kost per aanwerving sterk verminderen én verbeteren de kwaliteit van de instroom. Bij ERP’s dragen medewerkers je employer brand uit en brengen ze nieuwe mensen aan. Wanneer dat een succes is, kan je hen belonen voor hun bijdrage. Zo versterk je ook de wederzijdse loyaliteit.

Geheim wapen

In een HR-landschap waarin de strijd om talent steeds heftiger wordt, vormen ERP’s het ultieme geheime wapen om een duurzaam concurrentieel voordeel uit te bouwen. Sommigen noemen dit soort programma’s de superheld van rekrutering. Maar: er is een maar. Ook superhelden hebben behoeftes. Veel te vaak beschouwen bedrijven ERP’s als kleine, tactische toevoegingen voor hun rekruteringsplan, of worden ze met groot blazoen aangekondigd maar verdwijnen ze daarna weer snel van de rader. Zo werkt het niet. Superhelden als ERP’s hebben tijd, energie en aandacht nodig, anders overleven ze niet. Als ze wél voldoende voeding krijgen, groeien ze uit tot een krachtig instrument.

Duurzaam voordeel

Hoe maak je van ERP een succesverhaal? Start met de basis. Zorg ervoor dat je medewerkers goed weten waarom ze voor je werken. Ondersteun werknemers in het communiceren over jouw Employee Value Proposition. Continue interne communicatie is daarbij cruciaal. Alleen zo kan je duidelijk maken dat dit geen eenmalig initiatief is, maar een langetermijnstrategie. Stel een plan op met een spanningsboog van minstens twaalf maanden.

Schreeuw het van de daken

Gebruik een momentum wanneer het zich aandient. Geef je bonussen of extra’s aan werknemers die een nieuwe medewerker aan hebben gebracht? Schreeuw het van de daken. Zorg ervoor dat iedereen in je bedrijf dit weet. Zo toon je dat ERP werkt én dat je daadwerkelijk beloningen uitdeelt wanneer mensen succes behalen.

En misschien kan je ook eens nadenken over de de aard van de beloning? Past een bonus bij je bedrijfscultuur? Of heb je een hecht team waarbij iedereen meegeniet, wanneer iemand scoort? Of is een donatie een liefdadigheidsinstelling een prikkel die mensen in beweging zal brengen? Het kan allemaal. Dit soort atypische beloningen versterkt je employer brand verder en scherpt je identiteit aan.

Kort samengevat: minder uitgaven, beter instroom én hogere werknemerstevredenheid. Wat wil je nog meer?
Weet je niet meteen hoe je eraan moet beginnen? StatusGo zet je graag op weg!

StatusGo is an entrepreneurial idea by Antenno.
www.antenno.com